Valentine Day Tu Apa

17.2.2014

Assalamualaikum..

Hari valentine day sudah pun lepas..

Sebelum terbaca kisah sebenar tentang valentine day ni.. Aku ingatkan sambutan untuk pasangan kekasih yang sedang mabuk bercinta..haha..

Sebagai orang islam, ada baiknya aku kongsikan maksud sebenar valentine day di blog ini.. Untuk peringatan pada aku gak.. Sedikt petikan aku copy paste dari khir khalid..hehe.. Malas nak taip..
Perkataan Valentine itu diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol (Andalusia) iaitu Saint Valentine. Jasa beliau yang berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februari 270 masihi begitu bermakna kepada Ratu Isabella dan rakyatnya yang beragama Kristian sehingga Saint Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat Cordova. Justeru, 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi menghargai kemenangan tersebut dan dinamakan Valentine’s Day.
Petikan dari Khir Khalid 

Bacaan seterusnya..
http://www.khirkhalid.com/2014/02/budaya-valentines-day.html

Nasib baik tak pernah sambut valentine day ni..

Subscribe to receive free email updates:

10 Responses to "Valentine Day Tu Apa"

  1. Assalamualaikum jie, baik bagi hadiah kat mak buyong ni.. Ada baiknya ye dok? hiewhiew ~~~

    BalasPadam
  2. tdo lagi bgus dari sambut valentine..haha

    BalasPadam
  3. Haram menyambutnya kita selaku umat islam..:DD

    BalasPadam
  4. Nama pun Valentine...dah tentu bukan utk agama kita. Lupakan sajalah tentang hari itu... Semoga semakin ramai yg faham.

    BalasPadam
  5. Yup, don't just carelessly celebrated something without even knowing what was it about ^^

    BalasPadam
  6. Bukan ini cerita sebenarnya. Valentine memang diambil sempena nama seorang paderi, tetapi Ratu Isabella belum lahir lagi pada tahun 270 Masihi. Buktinya, dia pernah membuat perjanjian dengan Columbus pada tahun 1492 Masihi. Hari yang berkaitan dengan penumpasan umat Islam dan bangsa Yahudi di Granada, Sepanyol adalah 31 Mac - 1 April 1492, Hari April's Fool. Pada masa itu kesemua bangsa Yahudi dan umat Islam yang ditipu kononnya akan diberi pengampunan dan kapal untuk belayar bersama Columbus ke Benua Baru (Amerika) telah dibunuh beramai-ramai di tepi pantai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kisah April Fool akan saya perjelaskan nanti pada waktu yg bersesuaian.. in shaa Allah.. :)

      Padam
  7. perkongsian menarik..harap kita semua tahu apa maksud sambutan ini agar tak terpesong...

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah.. t kasih Jie.. maaf, baru kesempatan berblogging. Semoga kita semua dijauhi darp perkara2 yg mungkar... aamiin..

    BalasPadam