Berapa Modal Penternakan Kambing

Berapa Modal Penternakan Kambing. Jika mahu menjadi penternak kambing yang berjaya banyak aspek-aspek penting yang WAJIB di ambil berat dan semestinya perlu kuasai ilmu atau kemahiran itu. Sebagaimana mereka yang telah berjaya dalam bidang ini..

Cabaran yang harus di tempuhi untuk berjaya dalam penternakan kambing..

Dan..


Pastinya modal dalam menternak kambing memainkan peranan penting, berapa modal yang perlu di tanggung oleh anda untuk menjayakan impian memiliki perniagaan anda itu..


Berapa Modal Penternakan Kambing


Modal Penternakan Kambing

Agak-agak anda berapa modal untuk menjalankan Penternakan Kambing ? Kos yang perlu di fikirkan seperti beli kambing, bina kandang kambing, makanan kambing, ubat-ubatan kambing, alatan memerah susu, tempat pembaikan dan sebagainya..

Jangan ghairah mengeluarkan kos tanpa usul periksa..

Pastinya ada sesetengah individu yang mengambil kesempatan dengan keghairah anda itu dengan menawarkan harga yang mahal. Contoh harga untuk seekor kambing atau makanan kambing. 

Jadi, berhati-hati..

Harga Kambing

Emm, harga kambing biasanya ditentukan oleh jenis baka dan keadaan tertentu, berbezaan harga dapat dilihat dari baka tempatan dan baka luar negara. Contohnya Kambing Boer yang berasal dari Afrika Selatan yang harga pasarannya antara RM2000 hingga RM4000 untuk induk kambing..

Harga untuk seekor kambing..

Berbanding dengan kambing tempatan seperti Kambing Kelantan. Sedikit info ringkas harga kambing tempatan mengikut berat..

  •  BERAT 10 – 15KG   >> RM330.00
  •  BERAT 16 – 20KG   >> RM440.00
  •  BERAT 21 – 30KG   >> RM660.00
  •  BERAT 31 – 40KG   >> RM880.00


Ini sebagai contoh anggaran harga kambing di Malaysia, melalui sumber yang di ambil di intenet..


Tapi..

Melalui Panduan Menternak Kambing ini ada kaedah menggunakan kos dengan rendah..


Modal Kandang Kambing

Berapa Modal Kandang Kambing

Pilihan kandang kambing pastinya ingin kandang kambing kos murah, kan. Seelok-eloknya kandang dibina sesuai dan selesa dengan jumlah kambing. Dengan modal RM1000 cukup untuk membina kandang yang biasa-biasa saja..

Lagi besar anda membina kandang dan mempunyai alatan tertentu, lagi tinggi modal yang perlu dikeluarkan. Jika anda baru nak memulakan penternakan kambing, baik anda buat kajian dulu. seperti dalam rujukan ini..

Modal & Sumber Kewangan
Terdapat 4 cara yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan sumber kewangan, dan sedikit penerangan mengenai sistem penternakan.

Kandang Kambing
Menerangkan dengan terperinci 10 perkara yang penting tentang kandang siap beserta gambarajah. Serta beberapa tips bagaimana anda boleh berjimat di dalam membina kandang.

dan..

Beberapa lagi modal penternakan kambing..

Panduan Penternakan Kambing

Sedikit info ringkas rujukan tersebut, orang baru atau orang lama dalam bidang penternakan boleh baca..

Makanan Kambing
Kepentingan makanan untuk menghasilkan kambing yang bermutu dan memenuhi ciri-ciri 3G (bukan talian 3G yer!) . Menceritakan tentang 4 jenis makanan yang boleh anda jadikan makanan kambing. Penrengan secara bergambar langkah-demi-langkah penanaman rumput untuk kambing serta tips ringkas untuk menjimatkan kos makanan.

Baka Kambing
Menceritakan tentang 5 jenis baka kambing yang boleh anda pilih disamping menerangkan dengan terperinci tentang kaedah-kaedah yang digunakan untuk memilih kambing yang ingin dijadikan baka.

Pembiakan Kambing
Penerangan secara terperinci tentang tempoh biang, tempoh bunting serta proses melahirkan anak. Turut diterangkan tentang perkara-perkara yang perlu dilakukan selepas kelahiran anak dan bagaimana menguruskan anak kambing yang baru lahir.

Masalah Kambing
Senarai penyakit-penyakit kambing serta cara bagaimana merawatinya.

Teknik Memerah Susu
Penerangan secara bergambar bagaimana memerah susu kambing dengan betul. Seronok & puas beb dapat perah susu kambing nie!

Pengurusan Kambing
Jadual harian di dalam menguruskan penternakan kambing.

Pemasaran

Menyenaraikan 8 kaedah dan saluran yang boleh anda gunakan di dalam memasarkan hasil penternakan kambing anda.

SBerhenti di sini dulu penkongsian artikel kali ini. Jika betul-betul berminat dalam bisnes ini, boleh baca rujukan penuh "Panduan Penternakan Kambing". Kita jumpa lagi di artikel seterusnya..

Terima kasih membaca artikel Berapa Modal Penternakan Kambing..

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Berapa Modal Penternakan Kambing"

Catat Ulasan